Na ten dokument czekali spółdzielcy w całej Polsce! Zespół ekspertów, m.in. z Polskiej Zielonej Sieci, opracował kryteria dla spółdzielni energetycznych. – Myślimy, że udało nam się również wyjść naprzeciw instytucjom i stworzyć spójny program, który może zostać w całości wykorzystany na poziomie regionalnych Funduszy Europejskich, jak również na poziomie krajowym – podkreśla Krzysztof Pietruszewski z Polskiej Zielonej Sieci. 

Kryteria dla spółdzielni energetycznych >>> ściągnij TUTAJ

Kryteria dla spółdzielni energetycznych skupiają się w dużej mierze na dwóch aspektach: energetycznym i społecznym. Celem pierwszego jest redukcja emisji CO2 konieczna do osiągnięcia przez Unię Europejską neutralności klimatycznej do roku 2050. Ambicją drugiego natomiast jest wzmacnianie spójności społecznej poprzez włączanie w poczet członków spółdzielni grup zagrożonych wykluczeniem społecznym lub będących w trudnej sytuacji finansowej. Dużym problemem dla spółdzielni energetycznych jest brak środków na np. budowę niezbędnej infrastruktury. Żadne z regionalnych Funduszy Europejskich nie zapewniają środków dedykowanych spółdzielniom energetycznym. Za każdym razem muszą one rywalizować z innymi podmiotami, często będąc w gorszej pozycji, np. do samorządów. Klimat dla energetyki obywatelskiej powoli się zmienia. Pionierzy przetarli pierwsze szlaki. Pojawia się też coraz więcej możliwości finansowania działalności m.in. z Funduszy Europejskich.

Kryteria stanowią odpowiedź na potrzeby spółdzielni energetycznych w ich powstawaniu i rozwoju. To może być absolutna rewolucja. Dotychczas w żadnym regionie nie było programu dedykowanego dla spółdzielni, przez co musiały one konkurować z samorządami lub przedsiębiorcami – podkreśla Krzysztof Pietruszewski z Polskiej Zielonej Sieci. – Myślimy, że udało nam się również wyjść naprzeciw instytucjom i stworzyć spójny program, który może zostać w całości wykorzystany na poziomie regionalnych Funduszy Europejskich, jak również na poziomie krajowym. Popularność spółdzielni energetycznych rośnie. Liczymy, że na tej fali uda się przekonać instytucje, samorządy i przedsiębiorców do tworzenia kolejnych – dodał ekspert.

Więcej niż spółdzielnia 

Jak zapisano w dokumencie “spółdzielnia energetyczna odnosi się do modelu organizacyjno-biznesowego, w którym obywatele wspólnie inicjują, finansują i realizują projekty związane z produkcją energii elektrycznej/ciepła/biogazu ze źródeł odnawialnych na własny użytek. Najczęściej są to lokalne inicjatywy non-profit nastawione na zapewnienie swoim członkom korzyści energetycznych, społecznych, środowiskowych i ekonomicznych”.

Spółdzielnie energetyczne mają do odegrania kluczową rolę nie tylko w sektorze energetycznym. Zostały one przemyślane tak, by stanowiły spójny i dedykowany program dla spółdzielni energetycznych, będąc jednocześnie skutecznym narzędziem współpracy między jej członkami, jak i szkołą demokracji.- To także oddolna szkoła demokracji, która uczy dialogu, współpracy i aktywizuje mieszkańców do tworzenia bezpiecznych i odpornych na kryzysy wspólnot lokalnych – podkreśla Piotr Chałubiński z Polskiej Zielonej Sieci.

 W Unii Europejskiej działa ponad 9 tysięcy wspólnot energetycznych. Od małych, działających w jednej wiosce do ogromnych, skupiających dziesiątki tys. osób. W Polsce zarejestrowanych jest ich ponad 30 i z różnych powodów tylko niektóre mogą już wytwarzać energię. To sytuacja daleka od idealnej, zwłaszcza w Polsce, gdzie scentralizowana energetyka zawodowa, wciąż głównie oparta na węglu, generuje ogromne emisje CO2. 

Kryteria dla spółdzielni energetycznych opracował zespół ekspertów z Polskiej Zielonej Sieci (Krzysztof Pietruszewski, Krzysztof Mrozek, Zuzanna Sasiak, Monika Jaszcza, Joanna Krawczyk) przy współpracy ze specjalistami z innych organizacji. Największy wkład mieli: Tomasz Marzec (prawnik i doktorant UAM w Poznaniu), Agnieszka Stupkiewicz (Fundacja Frank Bold) oraz Sylwia Mielczarek (Kłodzka Wstęga Sudetów). 

Kryteria dla spółdzielni energetycznych >>> ściągnij TUTAJ

Razem możemy to zmienić! Gorąco zachęcamy do zapoznania się z ich treścią i promowania wśród zainteresowanych.