KARTA ETYCZNA

Po co powstała Karta Etyczna?

Głównym celem, dla którego powstała Karta Etyczna – jest promowanie przejrzystości i jawności działania organizacji ekologicznych.

Zdajemy sobie sprawę, że większość negatywnych stereotypów na temat organizacji ekologicznych ma swoje źródło w braku informacji – dlatego chcemy aby dane dotyczące działalności sygnatariuszy Karty były powszechnie dostępne.

Pomimo że zasady zaproponowane w Karcie są respektowane przez znaczącą większość organizacji, wymieniając je i powszechnie o nich informując chcemy się przyczynić do wzrostu zaufania społecznego wobec działań podejmowanych przez organizacje ekologiczne.

Karta Etyczna Pozarządowych Organizacji Ekologicznych

Sygnatariusze Karty to organizacje ekologiczne działające na rzecz:

  • wysokiej jakości życia w czystym środowisku,
  • zachowania skarbów przyrody,
  • zapewnienia przestrzegania praw ludzi i zwierząt,
  • zaangażowania obywateli w działania na rzecz ochrony środowiska.

Uznając znaczenie istotnej roli, jaką organizacje ekologiczne odgrywają w ochronie środowiska, chcemy dążyć do pełnej przejrzystości funkcjonowania, jawności decyzji, a także wiarygodności naszych działań. Dlatego deklarujemy przestrzeganie poniższych zasad.

Jawność

Działalność każdej organizacji powinna być jawna dla wszystkich zainteresowanych. Dlatego zobowiązujemy się do:

  • rozpowszechniania informacji o działaniach realizowanych przez organizację,
  • upublicznianiu rocznych raportów merytorycznych i finansowych,
  • informowaniu o dofinansowaniu udzielanym ze środków publicznych oraz przez biznes na stronie internetowej organizacji.
  • Rzetelność

    Osiągnięcie celów przyjętych przez organizację wymaga konsekwentnego i kompetentnego działania. Dlatego zobowiązujemy się do:

    • podejmowania zadań na miarę kompetencji i możliwości organizacji,
    • wywiązywania się z umów i zobowiązań,
    • troski o wysoką jakość realizowanych działań.

    Uczestnictwo w postępowaniach administracyjnych – uczciwość i praworządność

    Celem uczestniczenia organizacji w postępowaniach administracyjnych powinno być:

    • zapewnienie przestrzegania prawa,
    • zagwarantowanie udziału społecznego w procesie podejmowania decyzji,
    • pełna jawność procedur decyzyjnych,
    • przeciwdziałanie korupcji,
    • zapewnienie przestrzegania zasad ekorozwoju przy podejmowaniu decyzji inwestycyjnych.

    Uczestnicząc w postępowaniach administracyjnych zobowiązujemy się do:

    • kierowania się względami merytorycznymi,
    • nie zawierania porozumień z inwestorem lub organem administracji, w związku z prowadzonym postępowaniem, w wyniku którego organizacja, osoby odpowiedzialne w niej za podejmowanie decyzji lub podmioty z nią związane mogłyby uzyskać jakiekolwiek korzyści finansowe lub materialne,
    • zapewnienia pełnej jawności wszystkich ustaleń dotyczących prowadzonego postępowania,
    • poddania się obowiązującym procedurom wyjaśniającym i kontrolnym.

    Współpraca z biznesem – konsekwencja i wiarygodność

    Współpraca organizacji pozarządowych i biznesu może wnosić nową jakość w działalność dla ochrony środowiska oraz przyjmować różne formy, których istotą jest równoprawność partnerów.

    Współdziałanie może obejmować zarówno wsparcie organizacji przez biznes, jak i biznesu przez organizacje. Może ono dotyczyć zarówno wsparcia finansowego i materialnego, jak i współpracy merytorycznej, jak na przykład: upowszechnianie dobrych praktyk środowiskowych wdrażanych przez firmy, czy też udział we wspólnych działaniach rzeczniczych i edukacyjnych służących celom ochrony środowiska. Jednak szczególnie istotne jest, aby wzajemna współpraca była zgodna z misją organizacji ekologicznych oraz zapewniała zachowanie ich niezależności, bezstronności i wiarygodności.

    Dlatego też zobowiązujemy się:

    • nie współpracować z firmami, których działalność stoi w bezpośredniej sprzeczności z ochroną środowiska lub też łamie zasady etyczne tj. w szczególności nie przestrzegającymi praw człowieka, przyczyniającymi się do powstawania nierówności społecznych (biedy i ubóstwa), przyczyniającymi się do wielkoskalowych zniszczeń przyrody i środowiska (nie tylko lokalnie, ale także w wymiarze zewnętrznym – w krajach rozwijających się), nie respektującymi zwyczajów lokalnych i prawa miejscowego, utrudniającymi dostęp do informacji na temat wpływu ich działalności na środowisko;
    • nie współpracować z firmami, które mogłyby doprowadzić do konfliktu interesów oraz obniżyć niezależność bądź bezstronność organizacji;
    • korzystać ze wsparcia finansowego lub materialnego biznesu wyłącznie w przypadku firm, które przyjmując odpowiedzialność za wpływ swojej działalności na środowisko, dążą do obniżenia negatywnego oddziaływania swojej działalności na środowisko oraz dbają o wysokie standardy w zakresie ochrony środowiska, nie są odpowiedzialne za ciężkie i poważne przypadki niszczenia środowiska, wspierają rozwój eko-innowacji;
    • wykorzystywać przy finansowaniu tylko środki, które uzyskano z poszanowaniem demokracji, prawa i norm etycznych.

    Funkcjonowanie Karty Etycznej określa Regulamin Karty, stanowiący załącznik do niej.

    Załącznik


    Drukuj Drukuj