Jak skutecznie łączyć naukę i technikę z artystycznymi metodami opowiadania o nich? 30. września 2025 r. w Centrum Zrównoważonego Rozwoju i Poszanowania Energii WGGiOŚ AGH w Miękini i Krakowskim Centrum Edukacji Klimatycznej odbyła się wizyta studyjna ,,Opowieści, które zmieniają świat – narracje o środowisku w metodzie teatru kamishibai” zorganizowana przez Polską Zieloną Sieć. 

Pierwsza część wydarzenia była poświęcona efektywnym i ekologicznym sposobom ogrzewania budynków. Wizytę w Centrum Zrównoważonego Rozwoju poprowadził mgr inż. Przemysław Dominik Pachytel. Ekspert przedstawił przykłady realnych rozwiązań poprawiających efektywność ogrzewania domów, dostosownych do indywidualnej specyfiki budynku. Szczególną uwagę poświęcił technologii pomp ciepła:

  Urządzenia takie jak pompy ciepła powinny być wykorzystywane przede wszystkim w instalacjach nisko lub średnio-temperaturowych. W nowym budownictwie nie powinno być z tym problemu, ze względu na dobrą termoizolację – nie ma potrzeby dostarczania wysokiej temperatury w celu zrekompensowania różnego rodzaju strat ciepła. – wyjaśniał podczas wizyty studyjnej w Miękini Przemysław Pachytel, ekspert Instytutu Zrównoważonej Energii ,,Miękinia” – Ważne jest aby były montowane były w budynkach, które przeszły termomodernizację – z dobrą izolacją elewacji, okien, dachu. W źle wyizolowanym budynku trzebaby utrzymywać w grzejnikach temperaturę na poziomie 55, do nawet 60 stopni Celsjusza, przez co pompa traciłaby niesamowicie na efektywności.

Druga część wydarzenia odbyła się w Krakowskim Centrum Edukacji Klimatycznej, gdzie zorganizowano warsztat, podczas którego uczestnicy poznali podstawy metody japońskiego teatru kamishibaii i przykłady jej zastosowania w edukacji klimatycznej. ,,Papierowy teatr” to narzędzie, dzięki któremu o złożonych zagadnieniach, takich jak ekologia, można opowiadać w sposób zrozumiały i inspirujący. Warsztat poprowadziła Anna Machacz – architekt edukacji, pedagog, trener, animator.

– Teatr kamishibai to świetne narzędzie w pracy z dziećmi, dzięki któremu mogą one aktywnie uczestniczyć oraz współtworzyć historie. Opowiadanie obrazem ułatwia dzieciom zrozumienie złożonych procesów i mechanizmów rządzących przyrodą. Teatralna atmosfera pomaga utrzymać uwagę dzieci, a wspólne przeżywanie historii wzmacnia więzi. – mówiła ekspertka.

Celem wizyty było połączenie technicznych faktów i artystycznych metod opowiadania o potrzebie transformacji. Narracja oparta na liczbach i wykresach, oderwana od emocji i uczuć jest często nieskuteczna dla szerokiego grona odbiorców. Naszą ambicją było wykorzystanie opowieści jako nośnika kultury transformacji. – podsumował spotkanie Kamil Szewczyk z Polskiej Zielonej Sieci.

Spotkanie realizowane jest w ramach projektu „Regionalne Obserwatorium Procesu Transformacji 2.0 (ROPT 2.0)”. Okres realizacji projektu: 01.04.2024 – 31.12.2026. Wartość projektu: 11.420.126,06 PLN, w całości dofinansowany z Funduszu na rzecz Sprawiedliwej Transformacji. Liderem projektu jest Województwo Śląskie.