To rewolucyjna zmiana. Komisja Europejska (KE) zaapelowała do państw członkowskich, by edukacja klimatyczna stała się centralnym elementem unijnych systemów kształcenia i szkolenia. Bruksela w oficjalnym dokumencie uwzględniła liczne wnioski organizacji pozarządowych i ekologów. – To pierwszy, ale bardzo istotny krok w dobrym kierunku – ocenia Krzysztof Mrozek, koordynator ds. funduszy unijnych z „Polskiej Zielonej Sieci”.
Wniosek ma na celu – jak czytamy na stronie Komisji Europejskiej – wsparcie państw członkowskich, szkół, uniwersytetów czy organizacji pozarządowych w zapewnianiu osobom uczącym się wiedzy i umiejętności związanych ze zmianami klimatu i ochroną środowiska. To zmiana rewolucyjna pod wieloma względami. Chodzi między innymi o:
- zapewnianie osobom uczącym się, niezależnie od ich wieku, dostępu do edukacji ekologicznej
- uznanie, że uczenie się na rzecz zrównoważenia środowiskowego zajmuje priorytetowe miejsce w programach kształcenia i szkolenia
- uruchomienie krajowych i unijnych środków na rzecz inwestycji w zrównoważoną i zieloną infrastrukturę oraz szkolenia
Uwzględniono apele ekologów
Komisja Europejska uwzględniła w swoim apelu postulaty ekologów oraz organizacji pozarządowych w tym Polskiej Zielonej Sieci. Aktywiści pozarządowi brali udział w licznych naradach eksperckich oraz spotykali się na konsultacjach z unijnymi urzędnikami. Przyniosło to efekt.
Propozycja KE w znacznym stopniu pokrywa się z naszym stanowiskiem, które opublikowaliśmy w połowie września 2021 r. w dokumencie “Zielona transformacja musi być prospołeczna”.
Podkreślaliśmy w nim konieczność wsparcia kompleksowej edukacji klimatycznej na wszystkich poziomach: ogólnopolskim, regionalnym i lokalnym, obejmującej różnorodne grupy społeczne oraz potrzebę szerokiej oferty szkoleniową w obszarze ochrony klimatu i środowiska dla urzędników i pracowników firm. Umożliwiłoby to zapewnienie odpowiedniego zaplecza intelektualnego i kadrowego dla dynamicznie rozwijającej się „zielonej” gospodarki, kształcenie specjalistów z nowych dziedzin oraz zrozumienie potrzeby głębokich zmian na rzeczy klimatu.
– Przyjęty na początku roku wniosek Komisji to wielki sukces tych wszystkim, którzy od dawna zabiegali, by edukację klimatyczną uczynić kluczowym elementem systemów edukacji w Europie. To pierwszy, ale bardzo istotny krok w dobrym kierunku – ocenia Krzysztof Mrozek, koordynator ds. funduszy unijnych z „Polskiej Zielonej Sieci”.
Czekamy na decyzje państw UE
Wniosek Komisji musi zostać teraz omówiony przez państwa członkowskie, a następnie przyjęty przez ministrów edukacji UE. – Teraz czas na odważne decyzje Rady i państw członkowskich. Kryzys klimatyczny się nasila i nie mamy czasu do stracenia. Aby go zatrzymać, zielona transformacja nie może ograniczać się do sterowanego centralnie stawiania wiatraków czy zamykania kopalń. Potrzebujemy zaangażowania obywateli, a do niego konieczna jest edukacja klimatyczna z prawdziwego zdarzenia – podsumował Mrozek z PZS.